top of page
חיפוש

מה באמת צריך לדעת על ההולנדים?

עודכן: 28 במרץ

אם אתם מתכננים מעבר להולנד, יש סיכוי טוב שכבר שמעתם לפחות אחד מהמשפטים הבאים:

״הם ישירים בטירוף״, ״הם קרים״, ״הם מאוד נחמדים… אבל בדרך שלהם״...

או כמובן הקלאסיקה: ״הם קמצנים״

אבל כמו בכל קלישאה, החיים, קצת יותר מורכבים מזה.

כי אם יש משהו שחשוב להבין על ההולנדים, זה שאי אפשר באמת להבין עם שלם דרך משפט אחד, מם אחד, או חוויה אחת בקופת הסופר.


במהלך החיים שלנו בהולנד, המוני מיתוסים והכללות הופרכו תדיר כי בסוף כל בנאדם הוא עולם ומלואו וכמו שלא כל הישראלים ברברים אז גם לא כל ההולנדים חסכנים :)

אז מה כן?


קודם כל: לא, הם לא ״אותו דבר״

זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל שווה להגיד את זה בקול: הולנדים הם לא קבוצה אחידה עם מדריך הפעלה מובנה.

יש הולנדים פתוחים וחמים, יש שמורים יותר, יש ישירים, יש מנומסים מאוד, יש כאלה שידברו איתכם חצי שעה על מזג האוויר, ויש כאלה שיראו אתכם שלוש פעמים בחדר מדרגות ועדיין יישארו עם חיוך מנומס ו״הלו״. כלומר, כמו בכל מקום, גם פה יש בני אדם, לא תבנית.

ובכל זאת, כשעוברים למדינה חדשה, כן יש ערך בלהבין משהו מהקודים המקומיים. לא כדי לשפוט, אלא כדי לפרש נכון את מה שקורה סביבנו.

ישירות היא לא בהכרח גסות

אחד הדברים שהכי הרבה ישראלים (וזרים אחרים) שמים לב אליהם בהולנד הוא הישירות. אבל חשוב להבין: ישירות הולנדית היא לא בהכרח אותה ישירות שאנחנו מכירים מישראל.

בישראל, ישירות מגיעה לפעמים עם הרבה רגש, טון, מחוות, ותחושת דחיפות כללית של “אני אומר לך את האמת כי אכפת לי”. בהולנד, ישירות נוטה להיות יותר עניינית. פחות דרמה, פחות עטיפות, פחות משחקי נימוס מיותרים.

זה לא תמיד מרגיש רך, במיוחד בהתחלה. אבל הרבה פעמים הכוונה היא דווקא ליעילות, בהירות וחיסכון באי־נעימות עתידית.

במילים אחרות: אם מישהו אמר לכם משהו באופן מאוד ברור, זה לא בהכרח כי הוא כועס עליכם. לפעמים הוא פשוט… אמר משהו באופן מאוד ברור.


הם לא קרים הם פשוט לוקח להם טיפה יותר זמן

ישראלים רגילים לקצב אחר של קשר אנושי. אנחנו שואלים שאלות אישיות די מהר, משתפים בקלות, מציעים עצות בלי שהתבקשנו, ומרגישים לעיתים די בנוח להיכנס אחד לשני לחיים תוך עשר דקות.

בהולנד, לרוב, הגבולות האישיים קצת יותר ברורים וזה יכול להרגיש בהתחלה כמו ריחוק, אבל לא תמיד מדובר בקור. לפעמים זו פשוט דרך אחרת לכבד מרחב אישי.

הולנדים רבים יעדיפו לא להעמיס, לא להידחף, לא לשאול יותר מדי מוקדם מדי, ולא להניח שהם ״כבר חברים״ כי עמדתם ליד אותו שולחן קפה במשרד.

זה לא פחות נעים. זה פשוט נבנה בקצב אחר.


חברות בהולנד לפעמים נבנית לאט אבל ברצינות

יש מי שמרגישים שבהולנד קשה יותר ״להיכנס״. לא בהכרח כי אנשים סגורים, אלא כי מעגלים חברתיים נוטים להיות מסודרים, מתוכננים ודי יציבים.

כן, יש מצב שתגלו שצריך לקבוע קפה שבועיים מראש.

כן, יש סיכוי שמפגש חברתי ייכנס ליומן כמו פגישת עבודה.

וכן, לפעמים תרגישו שהספונטניות הישראלית נחתה במדינה שבה גם הכיף מתנהל עם תיאום.

אבל יש בזה גם משהו מאוד נעים.

כשהקשר נבנה, הוא לרוב נשען על עקביות, אמינות, ונוכחות אמיתית, לא רק על התלהבות של רגע.


פרטיות היא לא ריחוק, ותכנון הוא לא נוקשות

עוד דבר שכדאי להבין הוא שבהולנד יש הרבה כבוד לסדר, לפרטיות ולתכנון.

זה לא אומר שאין גמישות, אבל כן אומר שלאנשים חשוב לדעת מה קורה, מתי, ואיך.

אם בישראל לפעמים מרגיש שהחיים הם ״נזרום ונראה״, בהולנד יש נטייה קלה להעדיף ״נבדוק ביומן ונחזור אליך״.

וזה, למען האמת, יכול להיות מאוד נוח.

כי כשאנשים אומרים שיגיעו - הם יגיעו.

כשקובעים שעה - מתכוונים אליה.

וכשיש כללים - בדרך כלל מצפים שכולם יכבדו אותם, לא רק מי שנתפס.


שוויון וענייניות הם לא רק סיסמה

אחד הדברים שיותר מרגישים לאורך זמן הוא שהתרבות ההולנדית נוטה להעריך ענייניות ושוויון יחסי.

פחות התרשמות מתארים, פחות ״מי אתה מכיר|, ויותר ״מה סיכמנו״ ו״איך עושים את זה נכון״.

זה לא אומר שהעולם מושלם, ברור שלא.

אבל כן יש במקרים רבים העדפה לתקשורת ישירה, להתנהלות מסודרת, ולתחושה שכל אחד אחראי לחלק שלו.

לישראלים, זה יכול להיות גם מרענן וגם קצת מתסכל.

מרענן, כי יש פחות משחקים.

מתסכל, כי לפעמים אין מספיק מקום ל״נו באמת, תזרום״.


הם לא חייבים להיות דומים לנו כדי להיות נעימים לנו

וזו אולי הנקודה הכי חשובה.

הרבה פעמים כשעוברים למדינה חדשה, אנחנו בודקים אנשים לפי השאלה: ״האם הם חמים כמו שאנחנו רגילים?״ ״האם הם חברותיים כמו שאנחנו מכירים?״ ״האם הם מתנהגים כמו ש״נכון״ להתנהג?״

אבל אולי השאלה היותר טובה היא: האם אנחנו מוכנים להכיר דרך אחרת להיות אנושיים, נחמדים, מכבדים או חבריים?

כי לא כל חום נראה אותו דבר.

לא כל נימוס נשמע אותו דבר.

ולא כל פתיחות נראית כמו שיחת נפש ביום הראשון.


אז מה באמת צריך לדעת על ההולנדים?

שכדאי להגיע עם לב פתוח באמת בלי יותר מדי הנחות מוקדמות.

שלא כל ישירות היא עלבון.

שלא כל ריחוק הוא דחייה.

ושלפעמים, דווקא כשמפסיקים למדוד אנשים לפי המוכר לנו - מתחילים להבין אותם באמת.

הולנד היא מקום עם קצב אחר, קודים אחרים, וסגנון אחר של תקשורת וחברה. לא טוב יותר, לא פחות טוב - פשוט אחר.

וכמו בכל מעבר, חלק גדול מההסתגלות לא מתחיל בשפה, במסמכים או אפילו בבית החדש - אלא ביכולת לשחרר פרשנות אוטומטית, ולהסכים לפגוש מציאות חדשה כמו שהיא.


השורה התחתונה

לא צריך להאמין לשמועות על ״איך ההולנדים״.

עדיף להגיע עם סקרנות, עם פתיחות, ורצוי מאוד שגם עם קצת הומור.

זה יעזור הרבה יותר מכל רשימת קלישאות


סקרנים לראות את החיים שלנו בהולנד כמשפחה ישראלית?



 
 
 

תגובות


אי אפשר יותר להגיב על הפוסט הזה. לפרטים נוספים יש לפנות לבעל/ת האתר.
bottom of page